اخبار

گفت و گو با مدیران پرنیان رزین: به قیمت کاهش حاشیه سود، کیفیت را حفظ خواهیم کرد

بسپار/ ایران پلیمر برخلاف تصور همگان، تولید رزین و رنگ ترافیکی اصلا کار ساده­ ای نیست. کنترل متغیرهای مختلف که در شرایط آب و هوایی مختلف پاسخگوی نیاز ما باشد، چسبندگی خوب به سطح آسفالت و موارد بی شمار دیگر تولید اینگونه رنگ­ها را بسیار چالش زا می­کند. اجرا، پایداری و نگهداری، فرمولاسیون و غیره نیز در آن نقش دارد. رنگ آمیزی معابر از سه بخش اصلی تشکیل شده است: رزین ساز، رنگساز و مجری. اگر هر کدام در بخش خود کار را به درستی انجام ندهند، جایی مشکل به وجود خواهد آمد.

شرکت پرنیان رزین هفده سال است که معابرمان را رنگین، امن و استاندارد کرده است. بنا به ادعای مدیر بازرگانی این شرکت، هیچ راهی در ایران نیست که حداقل یکبار با رزین­های پرنیان رنگ آمیزی نشده باشند!

در ادامه شما را به خواندن گفت و شنودی درباره­ی رنگ­هایی که هر روز دیده­ایم و کمتر به آن توجه کرده­ایم دعوت می­کنیم.

دانش زاد: میترا دانش زاد، کارشناسی ارشد مهندسی شیمی و مدیر بازرگانی شرکت هستم که از بدو تاسیس آن یعنی هفده سال است که در پرنیان رزین مشغول به فعالیت هستم.

کریمی: هما کریمی کارشناس مهندسی شیمی با بیش از ده سال فعالیت در زمینه محصولات شیمیایی هستم و بیش از ده سال در زمینه صنایع شیمیایی فعالیت دارم.

 

بسپار- تاریخچه ­ی مختصر از شکل گیری شرکت را بفرمایید.

دانش زاد: شرکت پرنیان رزین در سال 1380 توسط جمعی از فارغ­ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه صنعتی اصفهان با سابقه­ ی تولید رزین­ های اکریلیک حلالی برای اولین بار در ایران تاسیس شد و رزین­های اکریلیک پایه حلال برای اولین بار در ایران توسط کارشناسان این مجموعه فرموله شد. آن زمان با توجه به وارداتی بودن این نوع رزین­ ها و نیاز بازار، تصمیم بر آن شد تا شرکتی تاسیس شود که خلاء بازار را پر کند. سپس با  ایجاد  فاز دوم در شهرک صنعتی اشتهارد، توانست حدود 50 گرید رزین تخصصی اکیلیک را  در سبد محصولی خود قرار دهد. در ابتدا هدف شرکت فقط تولید رزین­های اکریلیک  ترافیکی بود و  بیش ازز بیست نوع رزین تک جزیی، دو جزیی و سه جزیی را در  سبد محصولات خود قرار داد. در طی این سال­ها با تمام کارخانه ­های معتبر رنگ­سازی در تمامی استان­ های کشور همکاری داشته است.

در ابتدای فعالیت شرکت تقریبا 90 درصد بازار را رزین­­های وارداتی تشکیل می­داد. ولی خوشبختانه پس از ده سال با فعالیت موفق شرکت و همکاری صمیمانه­ی همکاران تمامی راه­های کشور حداقل یکبار با  رزین های پرنیان رنگ آمیزی شدند.

فرودگاه­ها، مراکز نظامی شریان­ های اصلی و فرعی با رزین­های پرنیان تحت پوشش قرار گرفتند. در واقع افتخار ماست که از شمال تا جنوب ایران، رزین­ های پرنیان با کیفیت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی مورد استفاده قرار گرفتند. خوشبختانه رزین ­های پرنیان امروزه جای محصولات مشابه خارجی را گرفته و حداقل در این بخش نیازی به خرید از خارج کشور و خروج ارز نیست.

 

بسپار- تیم پایه گذار شرکت چه کسانی بودند؟

دانش زاد: آقای مهندس رییسی، آقای مهندس فیاضی، من و دو همکار دیگر که در حال حاضر مشغول همکاری با ما نیستند و طی این سال­ها جایگزین شدند پایه گذاران اولیه­ ی شرکت بودند.

در حال حاض مجموعه بسیار گسترش یافته و باعث افتخار است که خانم کریمی و کارشناسان دیگر با سوابق تحصیلی بالا به تیم ما اضافه شده ­اند. کل مجموعه در حال حاضر شامل آزمایشگاه، کنترل کیفی نهایی، واحد مهندسی فروش، تیم فروش و دیگر همکاران حدود 40 الی 50 نفر را تشکیل می­­دهند.

 

بسپار- در حال حاضر در مجموع دو فاز تولیدی پرنیان رزین، چند خط تولید در اختیار دارید؟ چرا نام پرنیان رزین را برای مجموعه خود انتخاب کردید؟

دانش زاد: حدود پنج رآکتور داریم که هر کدام از آن­ها می­توانند چند نوع محصول را پوشش دهند.

شاید به دلیل خاص بودن و تفاوت آن با سایر نام­های موجود در بازار، به خصوص زمانیکه پرنیان رزین آغاز به کار کرد کمتر نام شرکتی را به این شکل می­شنیدیم.

 

بسپار- سبد محصولات شما شامل چه مواردی می شود؟ مشتریان شما چه شرکت­ها و تولید کنندگانی را شامل می­شوند؟

کریمی: از آنجاییکه رزین­ های تولیدی ما عموما برای خط کشی علایم جاده­ای استفاده می­شوند، رزین­های ترافیکی نام گرفته ­اند. برای علایم جاده­ای، سرعت گیرها، رنگ­های جدولی و غیره و در جایی که هدف چسبندگی رنگ به آسفالت باشد محصولات ما کاربرد دارند. هرچند از این رزین برای تولید لاک­های نما به دلیل ویژگی خاص آن یعنی چسبندگی و پایداری، استفاده کنند. چند سالی است که در بخش رزین­های ترافیکی بازار را در دست داریم و تولیدات ما رزین­های اکریلیک ترموپلاست بر پایه حلال­های آلی و چند جزیی ترافیکی است. ورنی ترافیکی یا پوشش نهایی نیز یکی از محصولات دیگر ماست. در سال­های اخیر وارد بازار رزین­های صنعتی شده­ایم و شروع به تولید رزین­های پلی اورتان کرده­ایم که در صنایع اتوموبیل، چوب و غیره کاربرد دارند. سعی ما تولید محصولات متفاوت نسبت به رقبا بوده و هست.

با بسیاری از شرکت­های معتبر رنگ ساز نیز در تمامی این زمینه ­ها همکاری موثر داشته­ ایم.

 

بسپار- رزین­های ترافیکی چه مشخصات فنی­ای دارند؟

کریمی: این رزین­ها رابطه­ی تنگاتنگی با تولید کنندگان و مجریان دارد. رزین­ها در فرمولاسیون­های مختلف و اجرای مختلف رفتار مختلفی از خود نشان می­دهند. البته فقط هدف ما تولید محصول نیست و  در زمینه فرملاسیون رنگ نیز با شرکت­ها و همکاران همکاری خوبی داریم. با توجه به درخواست و نیاز مشتری حتی در زمان اجرای رنگ نیز در کنار آن­ها حضور داریم. کارشناسان ما در کمتر از 24 ساعت نیز در محل حضور یافته و در صورت بروز مشکل، فرمولاسیون را اصلاح می­کنند. خوشبختانه تا این لحظه یک کیلوگرم رزین مرجوعی به دلیل مشکل فنی نداشته­ایم. از این  جهت شعار مجموعه پرنیان رزیین این است: ما سازمانی یادگیرنده و پاسخگو هستیم.

 

بسپار- مواد اولیه خود را چگونه تهیه می­کنید؟ آیا صادرات هم دارید؟

دانش زاد: مواد اولیه ما وارداتی است و مونومرهای تخصصی را از معتبرترین و بزرگترین شرکت­های بین المللی مثل کره و EVONIK  و از طریق واسطه حتی از آمریکا تهیه می­کنیم. برای پایین آوردن قیمت نهایی و افزایش کیفیت سعی در استفاده از بهترین برند ها داشته ­ایم. برای تهیه حلال­ها نیز سعی کردیم از طریق مستقیم وارد معامله با پتروشیمی ­ها شده و از معامله با واسطه ­ها پرهیز کنیم. معمولا از پتروشیمی اصفهان، پارس و شازند خرید می­کنیم.

کریمی: در حال حاضر در کشور های اطراف حضور داریم. برای مثال با کشور افغانستان روی برخی رنگ­های خاص کار می­کنیم. بر خلاف ایران که همچنان برای رنگ ­های جدولی از رنگ­های آلکید استفاده می­کنند، افغانستان هر شهر را دو رنگ خاص مشخص کرده است و برای این منظور از رنگ­ های اکریلیک استفاده می­کنند. روی رنگ­های مخصوص اعمال بر سطوح فلزی هم صادرات را برای کشورهایی مانند ترکیه در برنامه داریم و نمونه­ های اولیه تایید شده است.

 

بسپار- آیا چاره­ ای برای لیز نبودن اینگونه رنگ­ها اندیشیده شده است؟

 کریمی: این مشکل که همیشه وجود داشته و ما به عنوان رنگساز تمهید خاصی برای از بین بردن این مشکل نمی­توانیم انجام دهیم. اما شهرداری یا راهداری با منقطع کردن خطوط پهن باعث کاهش این معضل شده ­اند.

هرچند شاید با اصلاح فرمولاسیون رنگ بتوان این لیز خوردگی را از بین برد. اما رنگ اصولا یک ماده با پیچیدگی مختلف است و نمی­توان به آسانی با تغییر پارامترها به ویژگی مورد نظر دست یافت. 

 

بسپار- از آنجاییکه شما تولید کننده­ ی رنگ ­های ترافیکی هستید در کار با نهادهای دولتی با چه چالش هایی مواجه هستید؟

دانش زاد: ما مستقیما وارد معامله با نهادهای دولتی نمی­شویم و از طریق مشتریان و به صورت غیر مستقیم با آن­ها مراوده ­ی تجاری داریم. مشکل ما ارتباط ناسالم پیمانکاران با وزارت راه و شهرداری است. متاسفانه مطالبات معوقه بسیاری دارند که کل زنجیره تهیه و ساخت رنگ را با مشکل مواجه می­کند. شرکت ما مواد اولیه را کاملا به صورت نقدی تهیه می­کند و تعویق در بازگشت سرمایه می­تواند مشکل و معضل بزرگی از نظر کمبود نقدینگی و کاهش سرمایه در گردش ایجاد کند. به این دلیل بیشتر به سمت تولید رزین­های صنعتی گرایش پیدا کرده ایم. البته بیشتر تولیدات ما هنوز روی رزین­های ترافیکی است اما قصد داریم آن­را به حجم برابری با رزین صنعتی برسانیم.

 

بسپار- چه استانداردها و گواهینامه­هایی کسب کرده­اید؟

کریمی: برای تولید رزین­های ترافیکی استاندارد خاصی وجود ندارد اما در مجموع مشتاقیم بتوانیم استانداردی کسب کنیم و با پژوهشگاه­ های داخلی نیز ارتباط مناسب و خوبی داریم. خوشبختانه شرکت ­های تولید کننده نیز که از این مراکز تاییده دریافت کرده ­اند برای ما نیز تقدیر نامه فرستاده ­اند. پرنیان رزین دارنده گواهینامه ISO9001:2008 از شرکت IMQ ایتالیا، عضو شبکه جهانی کیفیت و همچنین از اعضای انجمن تولید کنندگان و مجریان رنگ ترافیک کشور است.

 

بسپار- طرح توسعه شما چیست؟

کریمی: یکی از معضلات رنگ­­های ترافیکی همیشه جرم پذیری بوده و در تلاشیم تا با تولید رزین­های متنوع تر این موضوع را گرچه قابل از بین بردن نیست اما به حداقل برسانیم. مثلا در برخی شهرهای ایران، رنگ ­های ترافیکی به دلیل میزان جرم پذیری بالا اصلا قابل رویت نیست و پس از مدتی کاملا سیاه می­شود. تلاش ما تولید محصولی ست که این موضوع را به حداقل برساند.

در مقابل شهرداری مرکزی مشهد نیز این پروژه را پیاده سازی کردیم و توانستیم جرم پذیری را به حداقل برسانیم که باز هم یکی از افتخارات پرنیان رزین است.

متخصصان ما جهت بومی سازی رزین­های دو جزیی ترافیکی را که در گذشته در انحصار یک شرکت اروپایی بود تولید کرد. مورد دیگر نیز با هدف بی نیازی از زرین­ های مصرفی در صنعت چاپ و بسته بندی، قدم بعدی ما ورود به این صنعت خواهد بود. در حال حاضر نیز رزین های مورد استفاده در صنعت چاپ که بیشتر آن وارداتی است اقدام به تولید محصولات جدید با روش فلکستوگرافی کرده ­ایم. در واقع یک هولدینگ رزین سازی ایجاد کرده­ ایم که با عنوان گروه صنعتی پرنیان رزین شناخته می­شود.

 

بسپار- آینده ی بازار رنگ و رزین ایران را چگونه پیش بینی می­کنید؟

دانش زاد: متاسفانه صنعت رنگ و رزین در ایران بسیار مهجور است و نهاد فعالی برای بررسی مشکلات آنان و رساندن به گوش دولتمردان وجود ندارد. شرکت­های بی نام و نشان هر روز رشد بیشتری پیدا می­کنند و ممیزی خاصی برای جلوگیری از فعالیت آنان وجود ندارد. با ارایه محصولات بی کیفیت و با قیمت پایین در بازار، جای شرکت­های با سابقه و خوشنام را می­گیرند. تنها نیاز تولید کنندگان هم رزین هایی با قیمت پایین است چراکه با مشکل نقدینگی مواجه هستند. البته سعی و تلاش همگی ما بر آن است که این جایگزینی اتفاق نیفتد و محصول کم قیمت و بی کیفیت جایگزین محصول کیفیت بالا نشود.

سعی ما نیز پایبندی به کیفیت و حفظ رسالت است و هرچند به قیمت کاهش حاشیه سود، کیفیت را همچنان بالا حفظ کنیم.

 

بسپار- از نظر شما تاثیر خروج آمریکا از برجام در صنعت رنگ ایران چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟

دانش زاد:

(ادامه دارد …)

 

 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 190ام ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا