اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گوی بسپار با هادی صاحب نسق، مدیر عامل صنایع پلاستیک پارس: اگر روی تخصیص مواداولیه و ورود به تولید نظارتی هست، منشا این همه مواد در بازار آزاد کجاست؟!

بسپار/ایران پلیمر این شرکت خود را به عنوان اولین تولید کننده لوله های پلی اتیلن در استان تهران معرفی می کند با ظرفیت تولیدی بیش از بیست هزار تن لوله های پلی اتیلنی در سال از سایز 6 تا 630 میلیمتر.
گفت و گوی ما با هادی صاحب نسق در دفتری در مرکز شهر تهران و پنجره ای رو به کوه های شمالی شهر که همزمان زیبایی و آلودگی را قاب می گرفت، در خصوص صنعت لوله های پلیمری در ایران انجام شد.

صاحب نسق: بنده در دبیرستان خوارزمی تهران تحصیل کردم. در همان سال ها که سفارت آمریکا برقرار بود از طریق وزارت علوم امتحان اعزام دانشجو به خارج دادم و تحصیلاتم را در آمریکا در رشته مهندسی مکانیک گذراندم و چهار سال بعد یعنی در سال 60 به ایران برگشتم.
در آن زمان کارمند وجهه خوبی در جامعه داشت. مدتی در وزارت بازرگانی به عنوان مدیر دولتی مشغول فعالیت بودم. دایی بنده در سال 64 با توجه به سابقه حضور فعالی که در زمینه تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن داشتند (شرکت IEMرا راه اندازی و سالها مدیریت کرده بودند)، مرا تشویق کرد که از مدیریت دولتی خارج شوم و به صورت مستقل به این صنعت ورود پیدا کنم. در ابتدا با دایی در شرکتی مستقل شروع به فعالیت کردیم و بعدتر با یکی از برادران کارخانه صنایع پلاستیک پارس را راه اندازی کردیم که تا به امروز ادامه پیدا کرده است. البته برادرم بعدا جدا شدند و کارخانه گسترش پلاستیک را تاسیس کردند و من در اینجا با برادر دیگرم ادامه دادم. اولین پروانه استاندارد برای لوله های پلی اتیلن را که در سال 76 اجباری شد، ما در استان تهران دریافت کردیم.
پتروشیمی در آن دوره وجود نداشت، به علاوه اینکه پالایشگاه و پتروشیمی آبادان هم مورد حمله قرار گرفته بود و مواد اولیه تولید نمی شد و کمبودهای جدی در بازار بود.

بسپار- همانطور که اشاره کردید، واحد شما در سالهای جنگ راه اندازی شد. در آن زمان تامین ماشین آلات و مواد و … چگونه انجام می شد؟
صاحب نسق: خطوط به دست خود ما ساخته شده بود چرا که واردات به صورت آزاد در آن دوره که جنگ بود، وجود نداشت یا بسیار محدود بود. اولین خط اکستروژن کراس مافای را من در سال 2000 به کارخانه آوردم. این خط هزار کیلو در ساعت تولید داشت و این رقم برای ایران بسیار عجیب بود.
ما از بانک درخواست وام کردیم و با سنگ اندازی های مختلفی مواجه شدیم که یکی از آنها پروانه بهره برداری از چاه آب کارخانه بود! انجام این کار برای واحد تولیدی بسیار دشوار بود و شرایط دیگری هم بود. به هر شکل در شش ماه با دست پر به بانک رجوع کردم و وام را گرفتم. ما از واحدی که در آن حضور داشتیم به واحد جدید به مساحت یک هکتار منتقل شدیم و بعدتر مدیر منطقه به دلیل بازدید هایی که از شرکت داشت یک میلیارد تومان امتیاز تولید داد یعنی در ازای پرداخت قسط وام مجدد وام دریافت می کردیم و این موضوع به نقدینگی و مجهز کردن کارخانه ما کمک زیادی کرد.
انتقال ما به واحد جدید، افزایش ظرفیت را می طلبید که چالش ها و درگیری های خاص خود را داشت ولی نهایتا پروانه افزایش ظرفیت را دریافت کردیم. از آنجایی که هر تولید کننده در فکر افزایش مجدد تولید خود است، به هر نمایشگاهی که می رفتیم دستگاه جدیدی خریداری می کردیم.
تا به دوره ای رسیدیم که تحریم ها شروع شد و این تبادلات هر روز کمتر می شد. وقتی دستگاهی را خریداری می کنیم، بعدتر نیاز به قطعات یدکی، تعمیر و نگهداری و خدمات دیگر دارد. اینها به عنوان موضوعاتی که برای تولید کننده از اهمیت بالایی برخوردار بود، در هاله ای از ابهام فرو رفت.
در ادامه مسیر و در خرداد 1401 با تاسیس شهرک صنعتی همدانک، بخشی از محوطه کارخانه داخل شهرک صنعتی جدید قرار گرفت و توانستیم موافقت محیط زیست را برای افزایش ظرفیت بگیریم. نهایتا در شهریور 1402 پروانه ما با افزایش 21 هزار تنی صادر شد هر چند باید اشاره کنم که هنوز سهمیه بورسی ما تغییر نکرده است!

بسپار- در حال حاضر چند خط تولیدی دارید؟
صاحب نسق : ما در مجموعه 9 خط تولیدی داریم که از سایز 16 میلی متر که برای آبیاری قطره ای است شروع و تا لوله 630 میلی ادامه دارد که مصارف عمده آن گاز است. سایزهای 25 تا 225 میلی متر را هم عموما برای مصارف دیگری مثل آبیاری، آتش نشانی و فاضلات تولید می کنیم.
لوله های پلی اتیلن معمولا تک جداره هستند و ما به هم به همین صورت تولید می کنیم. گاها لوله های دوجداره در عمق استفاده می شوند که فشار باعث دو خم شدن لوله نشود. ترند آن در جهان هم به همین صورت است.

بسپار- با توجه به معضل آب در کشور، سیاست گذاری های موجود با تشویق و حمایت احتمالی از سازوکارهای مدرن آبیاری و غیره، چقدر به نگهداشت منابع آبی کمک کرده؟

صاحب نسق: این موضوع برمی گردد به باغ داران و اینکه چه قدر مایل باشند سیستم آبیاری را در مزارع خود به روز کنند. یا اینکه چه قدر با تشکیلات دولتی در ارتباط باشند و برای تجهیز زمین های کشاورزی خود بتوانند تسهیلات حمایتی دریافت کنند. من آمار دقیقی از نظر میزان زمین های تحت پوشش آبیاری مدرن در کشور در دست ندارم.

بسپار- چه چالش هایی خاص صنعت تولید لوله در کشور وجود دارد؟
صاحب نسق: موضوعی که وجود دارد این است که ما بیشتر از نیاز کشور، کارخانه تولید در اکثر صنایع و از جمله در صنعت تولید لوله های پلیمری داریم. سازماندهی از سوی وزارت صنایع باید باشد تا این آشفتگی در بازار کاهش پیدا کند.
مساله اصلی ما تامین مواد اولیه است. درست است که باید در سامانه جامع تجارت فاکتورهای خرید مواد بورسی ثبت شود ولی اگر نظارتی روی آن هست، این همه موادی که در بازار غیررسمی فروخته می شود، از کجا می آید؟!

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 256 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا