اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با رضا لطف محمدی، مدیرعامل بسپار ایساتیس: توان تولید کشور رو به نابودی است

بسپار/ایران پلیمر شرکت بسپارایساتیس در سال 1378 به منظور تأمین انواع گریدهای مورد نیاز کامپاندهای پلیمری مهندسی و خاص مورد نیاز کارخانجات سیم و کابل کشور تأسیس و در سال 1379 فعالیت خود را با ظرفیت سالانه 6000 تن آغاز کرد. سپس با افزایش خطوط تولید و ظرفیت بازار داخلی توانست به ظرفیت سالانه 10000 تن دست پیدا کند.
رضا لطف محمدی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی پلیمر، مدیرعامل شرکت بسپار ایساتیس است.
او به خبرنگار بسپار می گوید: این مجموعه به منظور تأمین نیاز خود و بازار و اطمینان از کیفیت مواد مورد استفاده در خطوط تولیدی در سال 1385 مطالعات و تحقیقات لازم در زمینه تولید مستربچ 40 درصد کربن بر پایه پلی اتیلن را با دانش و توانایی خود آغاز کرد. وقتی از نظر کیفیت به نتایج بهتری رسیدیم، به طرف تامین بخشی از نیاز بازار داخل هم حرکت کردیم.
در سال 1386 تحقیق و آزمایشات برای تولید انواع پلی اتیلن فوم آغاز و در 1387 موفق به تولید پلی اتیلن فوم های مصرفی در کابلهای مخابراتی و کابلهای آنتن شدیم. تولیدات ذکر شده باعث کاهش وابستگی به دیگر کشورها شد. می توان گفت جزء پیشگامان در این زمینه بودیم. کیفیت و پروسس پذیر بودن عالی از خصوصیات بارز محصولات ما است.
این مجموعه با ایجاد اشتغال برای بیش از 100 نفر به صورت مستقیم در شهرک صنعتی یزد مشغول به کار است.
محصولات ما با استفاده از دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا تولید و با آزمایشگاه تخصصی و مجهز، کنترل شده و به دست مشتری می رسد. کامپاندها و مستربچ های پلیمری براساس استانداردهای بین المللی که بیانگر نوع آزمون بر روی مواد تولیدی هستند، تولید، تست و کنترل شده و بعد از تاییدیه واحد کنترل کیفیت برای مشتریان ارسال می شوند. به منظور داشتن کنترل بر روی محصولات و شناسایی بهتر برای مشتریان، هر محصول دارای گرید، لات نامبر و بچ نامبر خاص خود بوده، که در زمان بسته بندی بر روی هر کدام از محصولات (کیسه های تولیدی) چاپ می شود تا شناسایی و رهگیری مواد تولیدی برای این مجموعه و مصرف کنندگان آسان باشد.
در زمان راه اندازی جزء پیشگامان این عرصه بودیم و اکنون نیز با حضور مدیران با تجربه و همچنین تیمی جوان و پرنشاط به دنبال تحقیق و توسعه و تولید مواد PVC /XLPE در آینده هستیم. اکنون با تجربه سالهای گذشته می توانیم هر گونه کامپاند پلی اتیلن را به صورت سفارشی با خصوصیات مد نظر مشتری تولید کنیم.

بسپار- چند خط تولید دارید با چه ظرفیت هایی؟ چه خطوطی؟ آینده تکنولوژی در صنعت کامپاندینگ چیست؟
لطف محمدی: کلیه خطوط تولیدی این شرکت از نوع کامپاندینگ اکسترودر ساخت کشور ژاپن است که دارای توانایی تولید مختلف از ساعتی 200 کیلوگرم تا 700 کیلوگرم می باشد. این خطوط در مجموع روزانه توانایی تولید 25 تن انواع کامپاند پلی اتیلن را دارند.
انواع گریدهای تولیدی پلی اتیلن و مستربچ بر اساس نوع مصرف دارای پروسس پذیری عالی، مقاومت محیطی بالا و عایق بودن در برابر شرایط محیطی خاص هستند. گرید های زیر در این مجموعه تولید می شود:
گرید BIC-LD 8160 بر پایه پلی اتیلن LDPE دارای مقاومت محیط بالا جهت روکش کابل های مخابراتی
گرید BIC-LD 8285 بر پایه پلی اتیلن LLDPE دارای پروسس پذیری عالی جهت روکش کابل های مخابراتی
گرید BIC-HD 8115 بر پایه پلی اتیلن HDPE دارای پروسس عالی جهت روکش کابلهای فیبر نوری
گرید BIC-MD 8515 دارای قابلت استثنایی برای روکش نهایی کابل های مخابراتی
گرید BIC-HE 8470 بی رنگ ، مورد استفاده در Solid Insulation (عایق زنی تک رشته های کابل مخابراتی)
گریدَ AF 90 پلی اتیلن گرید فوم مورد استفاده در عایق تک رشته کابلهای مخابراتی
گریدَ AF 93 پلی اتیلن گرید فوم مورد استفاده در کابلهای آنتن)کواکسیال)
گریدَ AF 94 پلی اتیلن گرید فوم مورد استفاده در کابلهای آنتن)کواکسیال)
مستربچ گرید ML200با پایه پلی اتیلن سبک فیلم مصرفی نوارتیپ با کیفیت پروسس پذیری عالی
مستربچ گرید ML209با پایه پلی اتیلن سبک خطی مصرفی کیسه های نایلونی با کیفیت پروسس پذیری عالی
مستربچ گرید MH502با پایه پلی اتیلن سنگین تزریقی مصرفی لوله های آبیاری و قطعات تزریقی با کیفیت پروسس پذیری عالی

بسپار- فرصت های صنعت پلیمر کشور را در چه می دانید؟
لطف محمدی: با پیشرفت تکنولوژی و مصرف کامپاندهای پلیمری در زمینه های دیگر مانند ساختمان سازی و خودرو سازی، لوازم التحریر و غیره با حمایت و تلاش می توان اشتغال بیشتری را ایجاد کرد. واضح است بازار کامپاندهای ما وابسته به وضعیت تولید سیم و کابل و انواع لوله های پلی اتیلنی در کشور است و هرگونه تغیییر در شرایط، تاثیر بسزایی در تولید ما نیز دارد. مسوولان با حمایت و اتخاذ تصمیمات درست و مناسب می توانند باعث پویایی این صنعت شوند. هر چند وضعیت بازارهای کشورهای منطقه خوب است ولی مشکلات تحریم و رقابت با کشورهای دیگر در این زمینه در سالهای اخیر بسیار سخت شده است. ورود تکنولوژی روز دنیا به کشور در این زمینه بسیار مهم است.

بسپار- فناوری های آینده در تولید مواد پلیمری به چه سمت و سویی است؟
لطف محمدی: کارهای خوبی در زمینه تولید مستربچ های رنگی نانویی در حال انجام است.

بسپار- واحد تحقیق و توسعه شما به چه تخصص هایی تجهیز شده (افراد)؟
لطف محمدی: واحد تحقیق و توسعه این مجموعه با استفاده از دانش و تجربه افراد در زمینه پلیمری تجهیز و با داشتن ازمایشگاه تخصصی بسیار خوب و کار آمد در این صنعت می تواند پاسخگو در انجام انواع ازمایشات و تست ها بر روی محصولات دیگر شرکت ها نیز باشد. در حال حاضر نیز ازمایشگاه این مجموعه دارای افراد متخصص در این صنعت است.

بسپار- روش های بازاریابی و تبلیغات سازمان شما چیست؟
لطف محمدی: بازاریابی این مجموعه با حضور در نمایشگاه های تخصصی این صنعت در طول سالهای گذشته انجام شده و با جلسات گفتگو محور و تعامل بیشتر با مشتریان ادامه پیدا کرده و سعی در ارتقای محصولات و هماهنگ شدن با مشتریان درمورد نوع مصرفشان انجام شده است.

بسپار- آیا محدودیت های اینترنت به طور مستقیم یا غیر مستقیم روی کسب و کار شما اثری داشته است؟
لطف محمدی: وجود فضای مجازی باعث تعامل بهتر و سریع تر با مشتریان می شود با توجه به اینکه نیاز است قبل از ارسال هر محصول مشخصات فنی به مشتریان ارسال و تبادل نظر انجام شود، دسترسی به فضای مجازی خوب، تعامل بهتری با مشتریان را می تواند صورت دهد، خصوصا در بحث صادرات با توجه به فیلتر ایجاد شده در ماه های اخیر برای دسترسی به شبکه های ارتباطی مورد قبول خریدارن خارجی در این روزها ،سازمان با مشکلات زیادی روبرو بوده است. لذا با کندی فروش در این زمینه نیز همراه بوده ایم.

بسپار- وضعیت اقتصاد کشور را در کوتاه مدت چگونه ارزیابی می کنید؟
لطف محمدی: افزایش نرخ ارز و نوسانات شدید ارزی، کاهش تولید کابل سازی ها با توجه به عدم پرداخت مطالباتشان و همچنین تامین مواد پلیمری از منابع پتروشیمی و بازار که با توجه به نرخ ارز قیمت ها افزایش بسیار زیادی را در هر هفته از بورس مواد پلیمری تجربه می کنند و نبود اعتبارات کافی که شرایط پرداخت را از خرید اعتباری به پرداخت نقدی سوق داده، در عمل توان تولید را نزدیک به صفر رسانده است.
در واقع وابسته بودن این صنعت به تکنولوژی و عدم واردات ماشین آلات به روز به دلیل تحریم و نبود اعتبارات کافی، باعث فرسودگی این صنعت در سالهای اخیر شده است. با ادامه روند فعلی نمی توان چشم انداز مثبتی را در این صنعت متصور بود و لازم است حمایت های لازم در این خصوص از سوی دولت و مسوولان صورت گیرد و کار به افراد متخصص سپرده شود.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره241 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه آبان ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا