مقالات

اصالت خبر یا هرچه بادا باد؟!

دنیای خبر هم مثل همه چیزهای دیگر در این سالها دستخوش تغییرات غیرمنتظره ای شده است و انتظار می رود این روند همچنان ادامه داشته باشد. حرفه  خبرنگاری و گونه های مختلف خبررسانی هم وادی های جدیدی را تجربه می کند. دامنه بسیار گسترده تر انتشار اخبار به واسطه اینترنت و شبکه های اجتماعی در کنار سرعت نشر، شاید یکی از مهم ترین تابع های این دگردیسی باشد.

این دو باید که خبررسانی متعهد را برای دست درکاران آن از قبل دشوارتر و مسوولیت آن را بسیار سنگین تر کند. ولی آیا اینگونه است؟

غیر از چالش های فلسفی در چرایی و چگونگی انعکاس اخبار خاص در زمان های بحران، حتی در موارد معمول نیز شاهد انحراف بخشی از سازوکار اطلاع رسانی در بنگاه های بزرگ تولید و نشر خبر مثل خبرگزاری ها، روزنامه ها و وبگاه ها هستیم. اساسا دقت و توجه به صحت خبر جای خود را به مسابقه ای برای هر چه سریعتر درگیرکردن هر چه بیشتر خواننده کرده است. به عنوان یک بنگاه اقتصادی البته که این روش ممکن است قابل پذیرش کوتاه مدت باشد ولی نه در بلندمدت و نه از منظر اخلاقی حتما پذیرفتنی نیست.

در یکی دو سال اخیر، در حوزه های تخصصی که دست کم به دلیل فعالیت رسانه ای خود، آنها را زیر ذره بین داشته ایم، بارها شاهد انتشار اخباری بوده ایم که مطلقا پایه و مبنای علمی نداشته است و متاسفانه گاهی از سوی یک مسوول تصمیم ساز در دولت و یا در شکل دردآورتر، از سوی مدیری در یک تشکل صنعتی و صنفی بیان و طبیعتا بدون تسلط خبرنگار در یک رسانه عمومی، به سرعت فراگیر و در شبکه های مختلف بازنشر شده است.

این امر چه از روی عدم دانش و وقوف علمی و چه از سر متاسفانه منافع مشترک و معارض صنفی به نظر می رسد که لازم است از سرند رسانه بگذرد و صرف واگذاری مسوولیت و عواقب بعدی به گوینده ممکن است قانونی ولی حتما نه اخلاقی است.

آنچه این روزها هر فردی را در هر حرفه ای می تواند متمایز کند، بسیار خوب بودن و اشراف داشتن بر تمامی اصل و فرع کار در دست و در رسانه خلق داده های درست و کارآمد است.

همانگونه که به عنوان همکار رسانه ای در قالب نامه های سرگشاده، یادداشت ها و نامه های مختلف برای دوستانمان در خبرگزاری ها نوشته ایم، کمی وقت بیشتر و استعلام از مراجع و منابع تخصصی همچون دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی می تواند جامعه را نسبت به آنچه که درست است حساس و از آنچه که نادرست است دور کند.

موضوع این سرمقاله را در صورت تمایل می توانید در وبگاه www.polymervapooshesh.ir با جستجوی واژه “ایسنا” با جزییات بیشتری دنبال کنید.

تبسم علیزادمنیر

 

سرمقاله شماره 194ام ماهنامه بسپار که در میانه ی آبان ماه منتشر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا