مقالات

شیمیدان برنده جایزه نوبل/ سخنرانی دکتر فرانسیس آرنولد در جشن سالگرد 150 سالگی BASF

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  دکتر فرانسیس آرنولد: شیمی  علمی است که به ما اجازه می دهد زندگی 7 میلیارد انسان در این سیاره را حفظ کرده  و آنچه در اطرافمان است  را نابود نکنیم.
فرانسیس آرنولد در مورد برنده شدن معتبرترین جایزه در شیمی(نوبل)  با شرکت BASF صحبت کرده است. این صحبت در یک سمپوزیوم علمی به مناسبت جشن 150 سالگی شرکت BASF صورت گرفته است . 
این دانشمند پیشگام در رشته مهندسی آنزیم، پنجمین برنده نوبل شیمی زن در تاریخ و تنها زن آمریکایی است که موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی  شده است. آرنولد 62 ساله، پروفسور لینوس پائولینگ، مهندسی شیمی، مهندسی زیست شناسی و بیوشیمی در موسسه فناوری کالیفرنیا(Cal Tech) در پازادنا، در اکتبر سال 2018 جایزه خود را  به یمن پژوهشهای گستره و موثری که در زمینه  واکنشهای شیمیایی آنزیم ها و پروتئین هارانجام داده بود، به دست آورد.  او نیمی از این جایزه نزدیک به 1 میلیون دلاری را دریافت کرد، در حالی که نیمه دیگرآن بین دو دانشمند دیگر – جورج اسمیت از دانشگاه میسوری-کلمبیا و سر گرگوریوینتر از آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی ام.آر.سی در دانشگاه کمبریج تقسیم شد.
 بیش از 20 سال قبل، آرنولد توانایی طراحی تکامل را با تقلید از نظریه تکامل داروین و دست-کاری آنزیمها از طریق جهش تصادفی و بازسازی دیانای به دست آورد، به طوری که می توان آنها را به عنوان کاتالیزورهای شیمیایی استفاده کرد . این روش مهندسی زیست شناسی به همان شیوه ای عمل می کند که سگ هایی با نژادی خاص را برای رسیدن به ویژگی های منحصر به فرد می سازند. اما در اینجا به جای پرورش حیوانات خانگی، آرنولد از زیست شناسی مولکولی برای تولید آنزیم استفاده می کند. با استفاده از این روش، او توانست کاتالیزورهای بسیار قدرتمند با ثبات و واکنش بیشتری را به وجود آورد. به لطف تحقیقاتش، آنچه که طی هزاران سال در طبیعت به طور طبیعی اتفاق می افتد در عرض چند ساعت در یک آزمایشگاه رخ می دهد. آنزیم های آرنولد برای ایجاد سوخت های زیستی، مواد شوینده، دارویی و سایر زمینه ها استفاده می شود. طی چندین فرآیند، این آنزیم ها قادرند  مواد دارویی و سوخت های تجدید پذیر را به روشهای محیط دوست و پایدار جهت استفاده در بخش ترابری سبزتر تولید کنند.
وی پیش از این موفق به دریافت جوایز متعدد دیگری از جمله معرفی به تالار مشاهیر مخترعین در سال 2014 شده است. وی تا کنون بیش از 50 را با همکاری چندین شرکت به ثبت رسانده است. آرنولد دانش آموخته ی دانشگاه پرینستون است که مدرک دکتری خود در رشته مهندسی شیمی را از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی اخذ کرده است. او همچنین مادر دو پسر است، جیمز بیلی 28 ساله، تکنسین پرواز در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و یوزف لانگه 21 ساله که در کالج تحصیل می کند.
 پس از دریافت جایزه نوبل، آرنولد با وجود هجمه ای از ایمیل های تبریک، متون، پست های رسانه های اجتماعی وپوشش خبری مطبوعات برای کار نوآورانه خود در زمینه مهندسی آنزیم ها سخاوتمندانه زمانی را برای صحبت در شرکت شیمیایی BASF اختصاص داد. آرنولد و BASF باهم غریبه نیستند. استاد مهندسی شیمی در نشست علمی در شیکاگو به مناسبت جشن 150 سالگی BASF در این مراسم سخنرانی کرد. او همچنین از طریق “اتحادیه تحقیقات کالیفرنیا”   که در سال  2014 در ساحل غربی تأسیس شده است به این شرکت پیوست. همچنین شرکت BASF به تازگی در شرکت پروویوی(Provivi) که توسط آرنولد و و دانشجوی سابق او در سال 2012 تاسیس شده است، سرمایه گذاری  کرده است. پروویوی  بر تولید و توسعه محصول فرومون ها (pheromones) که به طور جزئی از  فناوری زیست کاتالیزوری حاصل می شود، در مصارف کشاورزی متمرکز است. 
در ادامه به مصاحبه با دکتر آرنولد میپردازیم:BASF: با عرض تبریک به مناسبت دستاوردهای شگفت انگیز شما.، همه ما برای شما خوشحالیم. احساس خود را برای کسب بالاترین جایزه در جهان چگونه توصیف می کنید ؟ 

 

 مترجم: مهندس نیوشا علیا-دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی رنگ-پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد … )

متن کامل این مقاله را که در شماره 200 دوماهنامه پوشرنگ در اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا