مقالات

پلیمرهای مقاوم به گرما

بسپار/ ایران پلیمر اکثر گرمانرم‌های موجود در آشپزخانه و صفحات مدارها (circuit board) در معرض گرما قرار می­گیرند. موادی مانند پلی­ آمید 66 اصلاح شده، بسپارهای بلورمایع (LCP)، پلی­ فتال­آمید (PPA)، پل ی­فنیلن ­سولفید (PPS) و پلی ­آری ل­اترکتون می‌توانند پیشنهاد خوبی برای قالب­سازان و OEM هایی باشند که به دنبال گرمانرم‌های با مقاومت گرمایی زیاد هستند. در این مقاله، نگاهی داریم به پیشرفت‌هایی که اخیرا اتفاق افتاده است

اخیرا شرکتKuraray  نمونه‌ای از گونه E&E (برای کاربرد در قطعات برق و الکترونیک) را برای پاسخگویی به تقاضای بازار اروپا تولید کرده است، این نمونه جدید با 30 درصد الیاف شیشه تقویت شده و از انواع UL94 V-0 (استاندارد اشتعال ­پذیری) فاقد هالوژن پلی ­آمید 9T با نام Genestar است. Genster نوعی پلی­ فتال­آمید می‌باشد که در بازار آسیا به خوبی شناخته شده است، جایی­که این مواد به عنوان رابط­ های (connector) فناوری سطح­ نشین (SMT) (surface mount technology ) (روشی برای ساخت مدارهای برقی است که در آن اجزا مستقیما روی سطح صفحه مدار نصب می­ شود) استفاده می‌شوند.

این ماده قابلیت استفاده در شرایط مرطوب را دارد و به صورت ذاتی دارای سطح حساس به رطوبت (MSL) 1 است، این بدان معناست که محدودیت زمانی برای قطعاتی که قبل از فروختن از بسته­ بندی خارج شده ­اند، وجود ندارد و فرایندپذیری آن نیز آسان است.

امروزه بازار به طور ویژه‌ای با EVAL اروپا (زیرمجموعه شرکت Kuraray واقع در Antwerp بلژیک) توسعه یافته است. این شرکت می‌خواهد مزایای سِری­های Genesta GP را در اروپا نیز گسترش دهد. GP2300F یک نوع استاندارد با 30 درصد الیاف شیشه است که می‌تواند برای کاربردهای ذوب مجدد (reflow) مختلف استفاده شود. هم­چنین GP2300F به لطف شارش زیاد برای استفاده در قطعات نازک طراحی شده است (با دیواره‌هایی به ضخامت کمتر از mm 3/0) و می‌تواند به عنوان جایگزینی برای بسپارهای بلورمایع (LCP)، بهبود در ضربه­ پذیری (ductility)، شاخص رد برق مقایس ه­ای (Comparative Tracking Index, CTI) بیشتر (شاخصی برای اندازه­گیری خواص برقی یک ماده عایق) و استحکام خط جوش را فراهم می ­کند.

این شرکت به یک نوع مشکی از این مواد اشاره نمود که لیزر را عبور می‌دهد (laser- transparent) و حاوی 30، 35 و 50 درصد از الیاف شیشه می‌باشد. موضوعی که اغلب مهندسان طراحی با آن رو به رو می‌شوند این است که قابلیت جوشکاری با لیزر در قطعات از جنس PPS ضعیف می‌باشد. ترکیب خواص مختلف از جمله دمای عملکردی زیاد، مقاومت خوب در برابر مواد شیمیایی و شفافیت در برابر لیزر (شکل 1)،Genestar  را به یک جایگزین مناسب تبدیل کرده است.

[EasyDNNGallery|12427|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

شکل 1: عبوردهی لیزر در nm 940 برحسب ضخامت نمونه

شرکت ژاپنی Polyplastics، تامین­کننده گرمانرم­ های مهندسی (Engineered Thermoplastics (ETPs))، توانسته است با استفاده از تحلیل­گر CAE (مهندسی به کمک رایانه) بخشی از میزان تغییرشکل در طی فرایند ذوب مجدد را هنگام ساخت قطعات رابط از بسپار بلورمایع شرکت با نام Laperos پیش‌بینی کند. استفاده از بسپارهای بلورمایع در تلفن­های همراه و ساعت­های هوشمند و هم­چنین در قطعات خودرو رو به افزایش است.

هم­چنین قطعات LCP به طور ویژه‌ای می‌توانند در شرایط دمایی زیاد در فرایند ذوب مجدد مورد استفاده قرار گیرند و این می‌تواند اثر معکوسی بر میزان تخت بودن (flatness) محصولات داشته باشد. زیرا تغییرشکل در اثر گرما می‌تواند موجب اتصال ضعیف و در نتیجه لحیم‌کاری (soldering) نامناسب با بدنه­ ی فلزی شود. از این رو، پیدا کردن راهی که بتواند میزان تغییرشکل گرمایی را کاهش دهد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برای همین تقاضای بازار به ویژه برای رابط­ های کوچک­تر رو به افزایش است. به همین دلیل این شرکت با کمک گرفتن از نتایج CAE شروع به پیش­بینی تغییرشکل مرحله‌ای قطعات قالبی در فرایند ذوب مجدد کرد.

3 مرحله‌ تغییرشکل که می‌تواند با استفاده از تحلیل­گر CAE پیش‌بینی شود توسط شرکت Polyplastics شناسایی شده است. این مراحل شامل تغییرشکل اولیه بعد از قالب‌گیری یا تاب برداشتن، تغییرشکل گرمایی در اوج (at-peak) که عمدتا به دلیل تاثیر انبساط گرمایی همراه با جمع‌شدگی بعد از قالب‌گیری است و تغییرشکل پس از سرمایش که عمدتا به اثرات جمع­شدگی گرمایی مربوط است، است.

شرکتPolyplastic  کار خود را با توسعه فناوری تحلیل­گر CAE به منظور بهبود دقت و گسترش طیف وسیعی از کاربردهای آن ادامه می‌دهد.

پیش‌بینی تغییرشکل در مرحله طراحی با استفاده از تحلیل­گر CAE به مهندسان طراحی قطعات الکترونیک که باید فرایند ذوب مجدد را بگذرانند کمک می­کند تا در صورتی­که پیونددهی ضعیف یا تغییرشکل محصول به علت تغییرشکل گرمایی داشته باشند را بشناسند. هم­چنین این موضوع می‌تواند به خودروسازان و صنایعی که به دنبال جایگزین فلزات با پلاستیک‌های مقاوم به گرما هستند، کمک کند.

طبق ادعای شرکتPolyplastics  بسپارهای بلورمایع Laperos شرکت در مقایسه با رقیب PPA خود، (PA4T شرکت DSM، که در رابط­های بسیار کوچک نظیر USB نوع C استفاده می‌شود) Laperos امتیاز مقاومت گرمایی زیاد، ضریب انبساط گرمایی کم، شارش مذاب زیاد و چرخه سریع دارد.

دیگر امتیاز LCP این است که با توجه به خواصی که در جدول 1 نشان داده شده است، بسیاری از رابط­ های قدیمی از این بسپار ساخته شده است، بنابراین استفاده از این مواد برای سازندگان رابط­ بسیار راحت­تر است و تغییر دادن این ماده کار دشواری می‌باشد، زیرا قالب‌هایی که برای نوع خاصی از مواد رقیب تهیه شده است ممکن است به اصلاحات ویژه‌ای نیاز داشته باشد تا بتواند با نوع دیگری از مواد راه­اندازی شود.

خواص

روش انجام آزمون

واحد

S475

S471

E480i

E473i

E471i

E130i

استحکام خمشی

ISO 178

MPa

180

180

200

160

195

220

مدول خمشی

ISO 178

MPa

12500

12700

16000

11000

13500

15000

کرنش خمشی

ISO 178

%

5/2

0/2

1/2

8/2

5/2

3/2

دمای وارفتگی تحت بار (MPa 8/1)

ISO75-1,2

°C

305

315

270

250

265

280

اشتعال­پذیری

UL94

V-0

V-0

V-0

V-0

V-0

V-0

حداقل فشار پرشدگی رابط FPC نوع (1* )

روش شرکت Polyplastics

MPa

100

76

110

140

حداقل فشار پرشدگی رابط FPC نوع (2* )

روش شرکت Polyplastics

MPa

90

170

 

 

(1*) گام mm 5/0، 30 پین مرتب شده در 2 ردیف، 4 حفره، راهگاه یکسان، گلویی زیرین تک­نقطه­ای (one-point submarine) (قطر mm 4/0)، حداقل ضخامت mm 18/0.

(2*) مشابه مورد بالایی، اما حداقل ضخامت mm 12/0.

 

جدول 1: خواص کلی بسپار بلورمایعLaperos  شرکت Polyplastics مورد استفاده در رابط ­ها

به گفته شرکت DSM، PA4T توسط چندین تولیدکننده جهانی برای استفاده در رابط­ های USB نوعC  (شکل 2) تایید شده است. این ماده شاخص CTI بیش از 400V دارد و می‌تواند تا دو برابر مواد جایگزین عملکرد خود را در دماهای زیاد حفظ کند. اغلب مواد جایگزین CTI کمتر از 400V نشان می‌دهند. آزمون­ های انجام شده روی رابط­ های تولید شده از LCP نشان داد پین‌های رابط ­ها پس از 9 بار سقوط (drop) به دلیل اتصال کوتاه وامی­دهند، اما نه PA46 (Stanyl شرکت DSM مورد استفاده برای قطعات الکترونیک) و نه PA 4T وانمی­دهند.

[EasyDNNGallery|12428|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

شکل 2: قطعات الکترونیکی کوچک مانند رابط ­های USB نوع C از موادی مانند LCPها، PA4T و پلی­ فتال ­آمید­های9T .

بیشترین پلی‌آمید‌ی که در کاربردهای تحت دمای زیاد استفاده می­شوند، PPA هستند، اما همه آن­ها به این منظور استفاده نمی‌شوند. تامین‌کنندگان بیشتر به خاطر پلی‌آمیدهای 6 و 66 که خارج از استاندارد می‌باشند تحت فشار هستند (به عنوان مثال، سِری­های Vydyne HT از شرکت Ascend Performance Materials وTechnyl Red J  از شرکتSolvay Performance Plastics، که برای سامانه‌های توربوشارژر (turbocharger) در دمای 220 درجه سانتی­گراد طراحی شده‌اند).

سال گذشته جدیدترین سامانه پایدارکننده گرمایی برای انواع پلی‌آمید 66 از خانواده  Durethanبا نام XTS2 (مخفف Xtreme Temperature Stabilisation) توسط شرکت Lanxess تجاری­سازی شد. این سامانه، مقاومت در برابر پیرشدگی گرمایی پلی‌آمید 66 را افزایش می‌دهد. به لطف پایدارکننده گرمایی فاقد آهن، انواع مختلف پلی‌آمید 66 می‌توانند در دماهای بیش از 230 درجه سانتی‌گراد در طولانی مدت دوام بیاورند.

اولین محصول سِری محصولات XTS2 با نام Durethan AKV35XTS2 حاوی 35 درصد الیاف شیشه است. انواع این محصولات در آینده می‌توانند حاوی مقادیر مختلف مواد تقویت­کننده باشند.

طبق آزمون­های انجام شده در هوای داغ به مدت طولانی، حتی بعد از 3000 ساعت انبارش مواد در دمای 230 درجه سانتی‌گراد، کاهش تنش در نقطه شکست و مدول کشسان ناچیز است. هدف اصلی استفاده از Durethan AKV35XTS2 در قطعات موتور خودرو می‌باشد، مانند مکنده‌های هوای چندمنظوره با خنک­کننده‌های هوا و یا لوله‌های هوا که در مجاورت توربوشارژر قرار دارد.  پایدارکننده ­هایXST1  و XTS3 شرکت Lanxess توانایی استفاده مداوم از Durethan در دمای حدود 200 درجه سانتی‌گراد را دارند.

تعدادی از تامین­کنندگان پلی‌آمید برای کاربردهای تحت گرمای زیاد از روش دوجزئی (twin-pronged) استفاده می­کنند و به منظور بهبود در مقاومت گرمایی PPA و یا بقیه پلی‌آمیدها، استفاده از پلی‌فنیلن­سولفیدها را پیشنهاد می­دهند. شرکت RadiciGroup یکی از این تامین­کنندگان است که PPS با نامRaditeck P  و PPA با نامRadilon Aestus  را عرضه می­کند. پلی‌آمید 66 اصلاح شده این شرکت (در اصل توسط شرکت Invista که دو سال پیش Radici را خرید، تولید شده است) می‌تواند تا دماهای کاربردی 190 درجه سانتی‌گراد به­طور مداوم مقاومت کند.

هم­چنین، شارش‌پذیری بسیار خوب این ماده که منجر به ایجاد سطح صاف در قطعات ساخته شده می‌شود، این ماده را به گزینه­ای بسیار مناسب برای استفاده در قطعاتی که به آب­بندی نیاز دارند تبدیل کرده است (مانند مکنده‌های هوای چندمنظوره و مخزن‌های روغن). خانواده Radilon HHR (هم­چنین مواد بر پایه پلی‌آمید 66 اما اصل Radici) موادی هستند که برای کاربردهایی که مواد به طور پیوسته در معرض دماهای تا 210 درجه سانتی‌گراد و در تماس با هوای داغ قرار دارند، انتخاب می‌شوند.

 

مواد تحت گرما در آشپزخانه

پلی­فتال­آمید Radilon Aestus شرکت Radici (بر پایه PA6T) پتانسیل استفاده در دو بازار کاملا متفاوت، لوازم آشپزخانه و قطعات الکترونیک را دارد. شرکت انواع حاوی مقادیر بسیار کم مواد قابل استخراج (extractables) برای لوازم آشپزخانه که به مقاومت در دماهای زیاد نیاز دارند، تولید کرده است (خانواده FC یا تماس با مواد غذایی که به­طور معمول حاوی 35 درصد الیاف شیشه هستند). هم­چنین انواعی برای استفاده در قطعات الکترونیک عرضه کردند که در برابر ذوب مجدد در دماهای لحیم‌کاری مقاوم هستند و برای کاربردهای پرقدرت (high power) که قبلا با استفاده از گرماسخت‌ها ساخته می‌شد، مناسب است.

PPs می­تواند یک انتخاب خوب برای مواردی باشد که پایداری ابعادی در آن یک مشخصه ضروری است و هم­چنین بر خلاف دیگر پلی‌آمیدها، PPS جاذب رطوبت نمی‌باشد. دیگر مزیت ذاتی این مواد تاخیراندازندگی آن در برابر شعله است.

این مزایا باید در مقابل مواردی مانند استحکام ضربه کمتر از حد ایده­آل در حالت اصلاح نشده و هم­چنین نیاز مکرر به استفاده از قالب‌های تزریقی گرم شده با روغن، سنجیده شود.

شرکت آمیزه­ساز Lehmann & Voss به یک خط بر پایه پلی­اترکتون­کتون (PEKK) (باPEEK  یا پلی­اتراترکتون  اشتباه گرفته نشود) با نام luvocom 1114 اشاره نمود. چند مشخصه بارز این مواد شامل خواص منحصر به فرد سایش (tribological)، ضریب شکست پایدار در دمای زیاد، افزایش مقاومت در برابر رفتگی (wear) ناشی از دما، استحکام زیاد قابل دستیابی تحت گرما، (Tg PEKK 165 درجه سانتی‌گراد است) است.

شرکت Lehmann & Voss با استفاده از بسپار PEKK به عنوان پایه، محصولات خود را برای کاربردها با خواص مکانیکی و سایش عالی، تولید و گسترش داده است. بسپارهای اصلاح نشده به تنهایی مشخصات رفتگی خوبی را نشان می­دهند. آزمایشات حتی مقادیر منفی برای رفتگی اولیه و هم­چنین الگوهای رفتگی مناسب با محدوده‌های کم نوسان (fluctuation) نشان می‌دهند.

آمیزه­های PEKK تولید شده، در مقایسه با آمیزه­های PEEK با ترکیب­بندی مشابه، بهبود در خواص سایش‌ نشان می­دهند. این موضوع تحت شرایط مختلف آزمون، به عنوان مثال در هم­بری با مواد دیگر (mating) مختلف و در دماهای زیاد، تایید شده است.

بحث در مورد مواد PEEK و PEKK ادامه دارد. شرکت آمیزه­ساز رقیب، Akro-Plastic، انواع PEEK اصلاح شده با PTFE Akrotek معرفی کرده است. این نوع اکنون می­تواند به بازار موادی را پیشنهاد دهد که در قالب­گیری تزریقی، لایه لایه شدن (delamination) کمتر در ناحیه گلویی (gating) قالب و کاهش چسبیدن مواد در قالب منجر ‌شود. این خاصیت باعث کاهش خرابی و زمان توقف برای تجهیزات قالب‌گیری تزریقی شده و یک مزیت برای قالب کار محسوب می‌شود.

شرکت Akro-Plastic به ویژه به انواع حاوی مقادیر زیاد الیاف کربن مانند Akrotek PEEK CF 50-9 (5447) سیاه اشاره نمود که می‌تواند مدول کششی تا حدود GPa 40 را نشان دهد. این ویژگی باعث می‌شود که این ماده الزامات کاربردهای هوافضا و قطعات سبک خودرو را برآورده سازد. از طرف دیگر، محصول Akrotek LF (6624) سیاه به‌عنوان راه حلی برای کاربردهای ESD (Electroststic Dissipation) با چگالی کم در و مقادیر تکرار‌پذیر معرفی شده است. در خط تولید جدید، آمیزه­های پیونددهی PEEK به فلز با استفاده از فناوری PST (Plasma Seal Tight) که یک نوع اصلاح از طریق پلاسما است تولید می­شود. این فناوری یک نقطه عطف برای این شرکت به منظور ورود به بازارهای جدید محسوب می‌شود.

شرکت Eurotec طیف وسیعی از بسپارها با کارایی خوب نظیر PEEK و پلی­ اترایمید (PEI) و هم­چنین پلی‌آمید 66، PPA و PPS را تولید می­کند که مقایسه خواص این مواد در جدول 2 آورده شده است. مزیت مقاومت گرمایی طولانی مدت PEI و PEEK این اجازه را می‌دهد که در کاربردهایی مانند قطعات آتش­زا، حسگرهای مورد استفاده در اجزای زیر کاپوت خودرو (hood)، سرپیچ­ها (sockets) و سیم­ پیچ­های (bobbins) موجود در قطعات الکترونیکی استفاده شوند. دیگر مزایای این مواد شامل بهبود مقاومت شیمیایی و خوردگی، استحکام و سفتی (stiffness) عالی و تاخیراندازندگی ذاتی شعله است.

جدول 2: مقایسه خواص گرمانرم ­های شرکت Eurotec

خواص

واحد

Tecotek

(PEI)

Tecopeek

(PEEK)

PPS

(Lineer)

Tecomid HT (PPA)

Tecomid (PA6.6)

دمای گذار شیشه (Tg)

C°

217

143

90

125

60

دمای ذوب (Tm)

C°

343

280

315

265

دمای کاربری مداوم

C°

170

260

230-210

180

140

HDT (MPa 80/1)  

C°

200

152

110-95

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا