مقالات

چرا شکست مذاب نوسانی و پوست کوسه ­ای در دای ­های موی­ لوله ­ای و تخت رخ می­ دهد و در دای­ های النگویی وجود ندارد؟

بسپار/ ایران پلیمر ناپایداری­ های رانشگری بسپار نظیر پوست کوسه­ ای شدن (sharkskin) و چسبش- لغزش (stick-slip) عمدتا به عنوان تابعی از ابعاد ریژه (دای) مطالعه شده است. مشاهدات تجربی مربوط به منحنی­های شارش (flow)، تنش برشی دیواره برای شروع ناپایداری­ها، نوسانات فشار و آهنگ شارش، و اثرات ابعاد و شرایط عملیاتی برای پلی­ اتیلن ­های کم ­چگالی ­خطی (LLDPEs) ارایه شده است. مشاهده می­شود که ناپایداری­های پوست کوسه­ ای و چسبش-لغزش در رانشگری با ریژه موی ­لوله ­ای (capillary) و تخت (slit) وجود دارد. اما پوست کوسه ­ای شدن و چسبش-لغزش در رانشگری با ریژه النگویی (annular) که نسبت قطر داخلی به خارجی زیاد دارد، مشاهده نمی ­شود. هم­چنین این مشاهدات عدم وجود این پدیده­ ها را در سایر عملیات فراورش بسپار مانند فیلم دمشی بیان می­ کند. این پدیده­ ها با توجه به نسبت سطح به حجم ماده رانشگری شده توضیح داده می­شود، یعنی اگر این نسبت زیاد باشد، پوست کوسه ­ای شدن و چسبش-لغزش وجود ندارد.

 

مقدمه

ناپایداری­هایی که در رانشگری بسپارها رخ می­دهد، ممکن است از دیدگاه علمی جذاب باشد، اما از دیدگاه صنعتی مشکل و اغلب فاجعه محسوب می­شوند. در طول 50 سال گذشته، تلاش شده است که این ناپایداری­ها درک و کنترل شوند. این ناپایداری­ها می­توانند در فرایندهای رایج رانشگری بسپار از قبیل تولید میله ­ها، لوله ­ها، ورق­ها، پروفیل­ها، فیلم­ها و سیم ­پوشانی رخ دهند.

شروع این ناپایداری ­ها در آهنگ­های به نسبت کم تولید رخ می­دهد. پوست کوسه ­ای شدن که مشخصه ­ای از اعوجاج (distortions) سطحی با دامنه­ ای کوچک است، مشکل­سازترین این ناپایداری­ها است و اغلب یکی از اولین مشکلات فرایندی است که در رانشگری به آن اشاره می­شود.

شارش به صورت چسبش-لغزش یک ناپایداری فرایندی است که مشخصه­ای از نوسانات فشار و آهنگ شارش در طی رانشگری با برونداد کنترل شده است و به صورت نواحی متناوب زبر و صاف روی محصول رانشگری شده ظاهر می­شود. ناپایداری چسبش-لغزش با نام­ های مختلفی از قبیل شکست مذاب نوسانی، شکست مذاب دوره­ای، بامبو، شارش چوب پنبه ­ای، شارش جهش­ دار (spurt) توسط محققان مختلف مطالعه شده است.

در اکثر مطالعات تجربی گذشته، رانشگری از ریژه­های موی ­لوله ­ای مطالعه شده است و تا به امروز، مشاهدات اندکی در مورد پدیده شکست مذاب نوسانی و پوست کوسه­ ای شدن در ریژه­های النگویی گزارش شده است. از آن­جایی­که اکثر عملیات رایج فراورش بسپار مانند دمش فیلم، قالب­گیری دمشی، سیم­پوشانی، رانشگری لوله و رانشگری پروفیل خاص از طریق ریژه­های النگویی انجام می­شود، مطالعه تجربی شرایطی که تحت آن شکست مذاب نوسانی و پوست کوسه­ای شدن در طول شارش از این ریژه­ها رخ ندهد، از اهمیت کاربردی مهمی برخوردار است. در تحقیقی (Rozenbaum و Rosenbaum) داده­های آزمایشی برای پلی­اتیلن متالوسن خطی برای ریژه موی­لوله­ای گزارش شد و به طور واضح وقوع ناپایداری چسبش-لغزش مشاهده شد. با این حال، نتایج آن­ها برای ریژه النگویی منحنی شارش پیوسته بدون هیچ نشانه­ای از چسبش-لغزش را نشان داد. علاوه­بر این، آهنگ برش بحرانی گزارش شده برای شروع شکست مذاب پوست کوسه­ای بسیار بیشتر از آن­چه در رانشگری موی­لوله­ای به­دست آمد، بود.

هدف این گزارش، مطالعه این پدیده با استفاده از چندین ریژه موی ­لوله ­ای، تخت و النگویی است. علاوه ­بر این، تلاش خواهد شد تا منشاء این رفتار متفاوت بسپارهای خطی در ریژه ­های موی ­لوله ­ای، تخت و النگویی با توجه به ناپایداری­های پوست کوسه­ ای و چسبش-لغزش شناسایی شود. هم­چنین، این مطالعه می­تواند به عنوان یک راهنما برای ارزیابی فرایندپذیری بسپارها با استفاده از شارش­ سنج موی­ لوله­ ای/تخت/النگویی و تعیین رفتار فرایندی آن در کاربردهای صنعتی استفاده شود.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار

[email protected]

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   204 ماهنامه بسپار در نیمه مهر  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا