اخباراخبار ویژه

کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری، کنفرانسی با پتانسیل های کم نظیر اما …

بسپار/ ایران پلیمر کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری رویدادی کم نظیر در کشور و در سطح منطقه است. رویدادی که توانسته بعد از هشت دوره جایگاه خود را تثبیت و مخاطبان خود را در انتظار برگزاری سالانه نگاه دارد. حضور بیش از 650 نفر در این رویداد حتما نتیجه برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت آن بوده است.

شاید دلیل این موفقیت، اول سنگ بنای درست آن باشد که بر اساس نگاه به الگوهای معتبر شناخته شده در سطح جهانی گذاشته شده، دوم موقعیت به شدت رو به رشد و توسعه این صنعت در سالهای اخیر درمیان گروه های مختلف  صنایع پلیمر و بالاخره همت هیات مدیره های ادوار انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه پلیمری ایران که هیچ گاه نسبت به آن بی اعتنا نبودند.

این کنفرانس در دوره هشتم چند ابتکار را در بخش های محتوایی و اجرایی با موفقیت آزمود.

بیشتر بخوانید و بیشتر بخوانید و بیشتر بخوانید

برگزاری نشست های تخصصی که تلاش شده بود با حضور نمایندگان تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند، مدیران پاسخگو در بخش های قانون گذار و مجریان قانون، تامین کنندگان و نیز مشتریان برگزار شود، هر چند با عدم حضور برخی از آنها از جمله نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاونت های مرتبط در وزارت صمت به عنوان متولی بخش صنعت، کم رنگ و کم اثر شد، اما برخی از دیگر نشست ها بسیار پرشور و برای پیگیری مفاد آنها در آینده نتایجی قابل قبول داشت. درخواست های مطرح شده از سوی صنعت مستربچ و کامپاند خصوصا در نشست با مدیران گمرک کشور به خوبی تبیین و با شفاف سازی از سوی متولیان گمرک راه برون رفت تا حدی آشکار شد. همچنین در نشست اقتصاد چرخشی و بازیافت به خوبی روندهای آتی و تحدیدهای احتمالی برای امر صادرات با توجه به انتشار قوانین و مقرارت جهانی جدید، به اطلاع حاضرین در کنفرانس رسید.

برگزارکننده در این دوره علاوه بر مباحث همیشگی و تخصصی، نوآوری ها و فناوری های حوزه مستربچ و کامپاند در نشستی به مشخصه های لازم برای توسعه کسب و کار نیز پرداخت.

مشخص بود که انجمن برای این نشست ها برنامه داشت. اما اینکه آیا روش اجرای آن با جمیع شرایط موجود ایده آل بود یا نه، به نظر می رسد به پیگیری ها و خروجی های این نشست مرتبط باشد. شاید یکی از بهترین سنجش و ارزیابی برای آن ارایه گزارشی از دستاوردهای این نشست ها در دوره آینده این کنفرانس باشد.
(شخصا گمان می کنم که برگزاری و اجرای نشست ها بدون حضور مهندس مهدی پورقاضی مدیرعامل نیرومند پلیمر و فعال تشکلی سالها در این صنعت، ممکن نبود.)

در این کنفرانس بیش از 50 مقاله و 6 نشست تخصصی ارایه شد.

 

در بخش مقالات تخصصی پلیمری که در دو سالن دیگر همزمان ارایه می شدند، از یک سو تعداد مقالات دریافت شده و از سوی دیگر استقبال و جمعیت حاضر در سالن ها نشان داد که دقیقا جایی ست که مخاطبان کنفرانس چه قدر علاقه مند به آن هستند. امکانی که شاید بهتر باشد در ادوار آتی از هم زمان مناسب تری برای جذب و داوری مقالات پیش بینی شود و هم با مدیریت بهتری در انتخاب سالن ها امکان استفاده برای تعداد بیشتری از دست درکاران و کارشناسان صنعت فراهم آید.

 

در مراسم پایانی علاوه بر تقدیر از حامیان مالی و اعضای هیات علمی و داوران، به سه مقاله دهنده برتر آقاپورخامنه، محمدی علی آبادی و مازیار خاکپور و همچنین پوستر برتر، اعلایی جوایزی اهدا شد.

 

بخشی از مطالبات طرح شده در کنفرانس برای پیگیری های بعدی در بیانیه پایانی انجمن به شرح زیر فهرست شده بود:

– پیگیری تقاضا از نهادهای ذیربط برای اختصاص سهمیه شناور روی گریدهای مختلف به صنعت مستربچ و کامپاند و نیز در اختیار گذاشتن مواد آف گرید و پودر به صورت اختصاصی به این صنعت

–           تعیین تکلیف دستورالعمل های تشخیص ماهیت مستربچ و کامپاند از طریق سازمان های مربوطه جهت ابلاغ به گمرکات برای حمایت از صادرات این صنعت

–           ایجاد ارتباط و فضای مناسب و تشویق دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برای تعریف پروژه ها و طرح های مورد درخواست اعضای انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند  برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا با حمایت مالی این صنعت

خوشحالیم اعلام کنیم که طی این دو روز سه تفاهم نامه با پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در همین راستا به امضا رسیده و همچنین امکان استفاده از کتابخانه، پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و آزمایشگاه ها و کارگاه های این سه مرکز با تخفیف های ویژه برای اعضای انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ممکن شده است.

–           پیگیری پیشنهاد برگزاری رویدادی اختصاصی در اوایل سال آینده جهت طرح درخواست های فنی و تخصصی اعضای انجمن از یک سو و توانمندی های دانشگاه ها و پژوهشگاه ها از سوی دیگر با هدف تسریع در تحقق پروژه های صنعتی

–           درخواست جهت تخصیص ارز برای ورود ماشین آلات و به روزرسانی تکنولوژیکی تولیدات صنعت مستربچ و کامپاند با هدف رقابت پذیری بیشتر در بازارهای صادراتی،

همچین مطالبه وعده ی گشایش یک مسیر سبز و اختصاصی صادراتی برای تولیدکنندگان صنعت مستربچ و کامپاند

–           و بالاخره تلاش برای تغییر نگرش در تصمیم سازان و سیاست گذاران کشور در خصوص ارزش تلقی کردن مباحث مربوط به اقتصاد چرخشی و بازیافت و متعاقب آن تغییر در استانداردهای تدوین شده موجود که محدودیت هایی را در استفاده از این مواد در محصولات نهایی اعمال می کنند.

–           و …

 

شب نخست برگزاری کنفرانس و در هتل المپیک تهران از اعضای هیات مدیره ادوار و دبیران انجمن قدردانی و تندیس ویژه دهمین سال تاسیس انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری به آنان اهدا شد.  

 

اما واقعیت این است که کنفرانس مستربچ و کامپاندهای پلیمری از نبود یک دبیرخانه دایمی و مستقل رنج می برد. شتابزدگی و گاها عدم تمرکز در بسیاری بخش ها دیده می شد. یکی از دوستان تشکلی، دکتر شاهین کاظمی در نشست مربوط به تشکل ها، نقدی صحیح بر برگزاری کنفرانس داشت که اهمیت دارد در آینده به آن توجه بیشتری شود.

انتقادهای همیشگی ما به مجریان برگزاری نمایشگاه های مختلف داخل کشور از جمله ایران پلاست مبنی بر عدم زمان بندی مناسب و نگاه های تحسین آمیز ما بر همتاهای آلمانی و ایتالیایی و چینی و … معتبر که در یک بستر پیوسته فعالیت و رویدادها را مدیریت می کنند، دست کم باید روی خود ما کارساز باشد. برگزاری کنفرانسی کاملا خصوصی با اسپانسرهایی از دل همین صنعت، برای اینکه رضایتمندی کافی جلب کند، نیازمند زمان بندی مناسب و فرصت های کافی برای رسیدن به حداکثر نتیجه است.

طبیعی است که عملکرد یک تشکل تا حدی تحت تاثیر هیات مدیره های آن قرار داشته باشد، اما برای ما که این غبن همیشگی را داشته ایم که با تغییراتی در انجمن صنایع همگن پلاستیک شاهد عدم برگزاری تنها جشنواره صنعت پلاستیک آن هم بعد از نه دوره بودیم، امیدواریم چنانکه این اراده در سه دوره هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند برای برگزاری این کنفرانس وجود داشته، زین پس هم با رویکردهای اصلاحی بقای آن را دنبال کند.

پیشنهاد می کنیم در راستای اینکه از خودمان شروع کنیم، برای یک بار هم که شده، جلسات بعد از برگزاری کنفرانس را با هدف ارزیابی و سنجش و شنیدن نظرات افراد درگیر در برنامه بگذاریم.

امید کوشکی، رییس هیات مدیره، شروین احمدی، دبیر کنفرانس، محمدمهدی خراسانی، دبیر علمی و امیر علیزادمنیر، دبیر انجمن از اثرگذارترین افراد در برگزاری هشتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری بودند. بهروزی و موفقیت همیشگی آنها را آرزو می کنیم.

 

گزارش های تصویری را در صفحه اینستاگرام گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر دنبال کنید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا